vrijdag 20 december 2002

Yasmine Allas - Idil, een meisje



Tweede boekje dat ik op mijn reis las, was Yasmine Allas - Idil, een meisje.

Wat een rauw boekje. Het leven van een meisje in een streng islamitisch land (Somaliƫ??). Een vrouw is niets waard. Met (seksueel) misbruik, vrouwenbesnijdenis en de bijbehorende 'opening' tijdens de huwelijksnacht. Alles tot in de details beschreven, met nietsverbloemend taalgebruik. Nee, niet het soort boek waar ik van houd.

En toch: je blijft erover nadenken... maar dat is meer door het thema dan door de schrijfstijl. Als het een krantenartikel was geweest, was het effect voor mij waarschijnlijk blijvender geweest.

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik vond het een aangrijpend verhaal. De taal is simpel, maar daar hou ik wel van. Sommige stukken werden naar mijn gevoel te gedetailleerd omschreven, wat ik niet echt nodig vond omdat ik het hard en vies vond. Maar het is een aanrader!