donderdag 11 september 2003

Helene Hanff - Apple of my eye



Deze schrijfster ken je misschien van '84 Charing Cross Road', haar bekendste boek, dat verfilmd is met Anne Bancroft, Anthony Hopkins en Judi Dench?

Het verhaal
De ik-persoon (de schrijfster zelf) wordt gevraagd om een teksten te schrijven over New York, bij foto's die haar nog aangeleverd zullen worden. Zij is benaderd omdat ze al een half leven in de Big Apple woont. Het boek moet een soort reisgids met mooie plaatjes worden. Om de 'facts and figures' op een rijtje te krijgen koopt ze een paar gidsjes over New York en komt er tot haar schrik achter dat ze van de top 10 toeristische attracties niet alleen lang niet alles gezien heeft, maar dat ze er zelfs van één nooit gehoord heeft! Dus maakt ze er een voorjaarsproject van om samen met haar vriendin Patsy in een aantal dagen heel toeristisch New York te 'doen'. En hun belevenissen beschrijft ze zeer humorvol in dit boekje.

Het boekje kreeg ik omdat ik van de zomer in New York was, en veel van de plaatsen die Helene beschrijft heb ik inderdaad gezien, zeker downtown. Het is uit 1977, dus 8wel een tikje verouderd (ik zou het niet als een reisgids aanraden), maar de sfeer van de verschillende wijken is nog steeds zeer treffend beschreven. Gek is dat het WTC ook op hun lijstje staat, waaraan flink wat woorden worden gewijd er nu natuurlijk niet meer staat. Ground zero is eigenlijk niets meer nu dan een enorme bouwput, absurd gewoon...

Conclusie: je moet wel al in New York geweest zijn, maar dan is dit boekje ook een waar feest der herkenning. Bovendien zeer onderhoudend geschreven.

Geen opmerkingen: