dinsdag 6 januari 2004

Felix Thijssen - Charlotte



Het verhaal
Charlotte is een meisje van 18 dat recent haar ene moeder verloor. Haar andere moeder laat haar dan haar geboorteakte zien. Ze blijkt niet van een anonieme donor te zijn, maar de dochter van een hotelmagnaat. Ze zoekt deze Otto Runing op, die vlak daarna vermoord wordt. Dan dient Charlotte een claim in voor een deel van de erfenis. Hebben de moord en Charlotte met elkaar te maken? De weduwe van Otto, Heleen, gelooft er niets van dat Charlotte de dochter kan zijn van Otto en huurt een privé-detective in, Max Winter. Hem en zijn vrouw Nel volgen we in zijn onderzoek.

Een whodunnit, die zich in Nederland afspeelt en daardoor lekker herkenbaar is, zeker de delen in Utrecht. Irritant detail zijn de borstvoedingsscenes van Nel aan de baby van Nel en Max. Het gemak waarmee Nel en Max de baby dan weer achterlaten bij de oppas (Corry, maar ze noemen haar Sorry, daar moest ik wel weer om lachen want wij zeggen altijd: Sorry, mijn naam is Corry :-) ) is daarmee in tegenspraak.

Een lekker boek. Beeldend geschreven bovendien, ik zag het voor me. Kan zo een tv-vertaling van worden gemaakt. Beetje a la Russen. Dan kijk ik zeker!

Geen opmerkingen: