donderdag 1 januari 2004

Terugkijkend op 2003



Eindelijk mijn jaaroverzicht: ik las 40 boeken, met vooral in de tweede helft van het jaar een aantal dikkerds. Een paar doorsnedes:

Meegelezen of vlak daarna gelezen boekgrrls-maandboeken:
Kader Abdollah - Spijkerschrift
Ronald Giphart - Gala
Sarah Waters - Fingersmith
Annejet vd Zijl - Anna
Edna O'Brien - In het woud
Selma Lagerlöff - Nils Holgersson
Thomas Mann - De toverberg (al mag ik die eigenlijk niet meetellen, want daarin ben ik voorlopig gestrand. Ga het 'binnenkort' opnieuw proberen! Dit is een boek waarvoor je rust in je kop moet hebben. Gaat nog komen...)

Gelezen naar aanleiding van aanbevelingen van de grrls:
José Saramago - Stad der blinden
Carol Shields - Larry's Party en Republiek der Liefde
Sarah Waters - Fingersmith
Gustave Flaubert - Madame Bovary, Yvonnep
Majgull Axelsson - Aprilheks
Jenny Disky - Onnatuurlijk
Sarah Dunant - Mapping the Edge (maandboek vorig jaar juli of zo)
Bernlef - Hersenschimmen

Bookcrossing-boeken:
Astrid Joosten - Verboden liefdes
Helene Hanff - The apple of my eye
Helene Nolthenius - De afgewende stad en Een ladder op aarde

En nu: tatatata! Mijn top 5 (want een top 3, daar red ik het niet mee). In willekeurige volgorde:
José Saramago - Stad der blinden
Patricia Duncker - Hallucinating Foucault
Renate Dorrestein - Duister dat ons scheidt
Marcel Möring - Het grote verlangen
Rascha Peper - Wie scheep gaat

En natuurlijk ook de missers:
Renate Dorrestein - Voor liefde klik op F
Margaret Atwood - De eetbare vrouw
Jessica Durlacher - Het geweten
Heleen van Royen - Godin van de jacht

Ben benieuwd wat 2004 me brengt qua moois!

Geen opmerkingen: