zaterdag 19 augustus 2006

Ken Follett - The pillars of the earth



Vanmorgen uitgelezen: The pillars of the earth van Ken Follett. Het bonnetje erin verraadt dat ik dit kocht in 2002. Het heeft dus ruim 4 jaar op mijn mount to be read gelegen. Na de verhuizing was de stapel ineens omgekeerd en dus lag het bovenop. Dit is een van de boeken waarover een van de boekgrrls buitengewoon enthousiast was, dus ik begon eraan met hoge verwachtingen.

Het boek speelt zich af in de twaalfde eeuw, in de periode waarin in het Engelse Kingsbridge een kathedraal wordt gebouwd. De roman beschrijft de levens van de Benedictijner monniken en hun jonge abt Philip, van de levens van de bouwmeester Tom en zijn familie, de onteigende gravin Aliena met haar broer en de naar macht hunkerende sadist William Hamleigh. En dit alles in het licht van de politieke chaos van rivaliserende koningen, edelen en bisschoppen.

De fantastische beschrijvingen van de kerk die gebouwd wordt redden voor mij het verhaal, want ik werd eerlijk gezegd de steeds terugkerende aanvallen van William, het gekonkel van bisschop Waleran en de natuurlijk steeds ingenieuzere tegenzetten van Aliena en Philip ontzettend zat. Te zwart-wit zeg maar. Het goede overwint aan het eind toch altijd het kwade etc.

Sorry maar ik ben bang dat dit niet mijn boek was. De herinneringen aan de beschrijvingen voor de kerk zal ik me herinneren, de rest zal denk ik snel wegglijden.

Geen opmerkingen: