vrijdag 28 augustus 2009

Dimitri Verhulst - Godverdomse dagen op een godverdomse bol



Ik heb me aangesloten bij een IRL leesgroep en deze keer lezen we De helaasheid der dingen van Dimitri Verhulst. Ik was al langer erg nieuwsgierig naar deze Vlaamse schrijver en toen hij dit jaar de Libris-prijs won voor zijn Godverdomse dagen op een godverdomse bol, besloot ik eerst het prijswinnende boek te lezen en daarna pas het leesgroep-boek.

Godverdomse dagen op een godverdomse bol is, in tegenstelling tot wat ik verwachtte, geen roman. Het is meer een soort pamflet. Ik zeg met nadruk een soort pamflet want het is geen pamflet in de klassieke zin des woords. Verhulst beschrijft hoe het zo gekomen is dat wij mensen (door hem alleen maar 't genoemd) de aarde bevolken op de manier waarop we dat doen. Een sneltreinreis door de geschiedenis van de mensheid. Met Verhulst' eigen verklaring over hoe alles zo gekomen is: dat we gedreven worden door slechts neuken, vreten en macht. En dat alles in vet Vlaams.

Ik heb heel veel ezelsoortjes gemaakt, en dat in een boekje van 186 pagina's. Een paar ervan:
Voor dit doeleind bedenkt 't de democratie. Iedereen gelijk voor de wet. Alleen kan niet iedereen in aanmerking komen om tot de groep 'iedereen' te worden gerekend, het zou anders nogal een zothuis worden. Vrouwen worden uitgesloten van de democratie, net als kinderen, vreemdelingen en slaven.
--------------------------------------------------------
In plaats van een keuterboertje te onderdrukken, een tewerkgesteld weeskind onder de knoet te houden, de luiheid te laten zegevieren, de weduwen te bezoedelen en de verveling met plundertochten te verdrijven, zou 't beter z'n krachten stoppen in een heilig oorlogje of twee. Of drie. Of vier. Of meer.
--------------------------------------------------------
Wat de ploeg was voor de landbouw, wat het wiel was voor de mechanica, dat is de wc voor het idee! Kakkend in afzondering komt 't op de ene gedachte na de andere.
--------------------------------------------------------

Vermakelijk zonder clownesk te worden, schokkend zonder schoppend. Vier sterren!

Geen opmerkingen: