zondag 27 september 2009

Evelyn Waugh - Brideshead revisited



Een paar maanden geleden keken we met een groepje boekgrrls naar Brideshead revisited. Sommigen hadden het boek van Evelyn Waugh waarop de film gebaseerd is al weg gelezen, maar ik niet. Die schade heb ik de afgelopen weken ingehaald.

Het verhaal
Charles Ryder wordt tijdens de Tweede Wereldoorlog gestationeerd op het landgoed Brideshead. Daar heeft hij heel wat herinneringen aan. In zijn studententijd trok hij veel op met de zoon des huizes, Sebastian. Deze exorbitant rijke student neemt de bleue Charles op in zijn sociale groep van excentriekelingen. Die groep speelt verder een kleine rol, het gaat vooral om de relatie tussen Charles en Sebastian. Als Sebastian Charles meeneemt naar zijn ouderlijk huis ontmoet hij daar de rest van diens familie: de oudste broer, de eeuwige vrijgezel die Bridey genoemd wordt, de zus Julia die op zoek is naar een geschikte huwelijkspartner en de jongste, Cordelia, die zo graag als volwassene behandeld wil worden.
De vrouw des huizes heeft er de religieuze wind stevig onder. Althans, dat lijkt zo. Elk van haar kinderen vindt een manier om daaraan te ontsnappen. De oudste in zijn verzamelwoede, Julia in het huwelijk, Sebastian in de drank en Cordelia in de verpleging. De heer des huizes ontvlucht de knellende banden van zijn huwelijk± hij vertrekt naar Italie om daar met zijn minnares te leven. Langzamerhand blijkt wat die ontsnappingspogingen elk van hen kost. Charles incluis.

Ik heb altijd gedacht dat dit een nogal romantisch en wee boek was. Niets is minder waar. Het is gewoon heel goed geschreven! Ik heb genoten van dit inkijkje in de Britse adel in het interbellum.

1 opmerking:

Gonda zei

Toen ik jong was (heeeeeel lang geleden), werd dit boek verfilmd (voor TV), en ik was er helemaal weg van. Mijn lievelingsserie. (Ik was verliefd of zowel Charles en Sebastian.)
Zou het graag terug willen zien, of het boek lezen. Herlezen dan, want natuurlijk heb ik dat meteen gekocht toentertijd.