vrijdag 1 januari 2010

Tweeduizendnegen was een goed leesjaar



Ik las 44 boeken in 2009, en gezien de hoeveelheid drie-, vier- en vijfsterkwalificaties die ik heb uit kunnen delen was het een bijzonder goed leesjaar. Nog even het eea op een rijtje:

Fictie
Vijf sterren ('meesterwerk') gaf ik aan:
Anne Enquist - Contrapunt
Jonathan Safran Foer - Everything is illuminated
Herman Koch - Het diner
Haruki Murakami - De jacht op het verloren schaap
Haruki Murakami - Dans dans dans
José Saramago - De tocht van de olifant

Vier sterren ('prachtboek') kregen:
Amy Bloom - Away
Hermann Hesse - Narziss en Goldmund
Joris Luyendijk - Het zijn net mensen
Erwin Mortier - Godenslaap
Haruki Murakami - Norwegian Wood
Haruki Murakami - Ten zuiden van de grens
Merel Roze - De weekenden waren voor haar
Scarlett Thomas - The end of Mr Y
Dimitri Verhulst - Godverdomse dagen op een godverdomse bol
Dimitri Verhulst - De helaasheid der dingen
Evelyn Waugh - Brideshead revisited
Richard Yates - Revolutionary Road

Drie sterren ('lekker leesvoer') gaf ik aan:
Paul Auster - Man in the dark
Michel Faber - The apple
Ildefonso Falcones - De kathedraal van de zee
Daniel Hecht - Geestdrift
Joke J. Hermsen - De liefde dus
Daniel Kehlman - Het meten van de wereld
Tim Krabbe - Een tafel vol vlinders
Rik Launspach - 1953
Alexander McCall Smith - The Kalahari typing school for men
Alexander McCall Smith - The full cupboard of life
Alexander McCall Smith - In the company of cheerful ladies
Haruki Murakami - Waarover ik praat als ik over hardlopen praat
Haruki Murakami - Spoetnikliefde
Haruki Murakami - Na de aarbeving

Twee sterren ('voor als je niets beters te lezen hebt') kreeg:
Nicci French - What to do when someone dies

Ik had het genoegen me vier luisterboeken te laten voorlezen, en aan elk van hen gaf ik vier sterren:
Kees van Beijnum - De oesters van Nam Kee
Godfried Bomans - Erik of het klein insectenboek
Jean-Claude van Rijckeghem en Pat van Beirs - Jonkvrouw
Jan Siebelink - Knielen op een bed violen

Ik las één non-fictie boek, dat eveneens vier sterren kreeg:
Marja Vuijsje - Joke Smit

En tot slot ging een klein stapeltje kinder/jeugdboeken onder mijn ogen door:
Angie Sage: Magiek en Vlught (Septimus I en II): allebei vier sterren
Gerhard Hormann - Meneer Melchior en het betoverde bos: twee sterren
Jan Paul Schutte - de wraak van het spruitje: één ster voor de moeite van het schrijven

Ik legde slechts één boek terzijde, wat dus ook geen ster-beoordeling kreeg:
Ursula Hegi - de stenen van de rivier

Geen opmerkingen: