vrijdag 18 maart 2011

Michal Viewegh - Bringing up girls in Bohemia



Ik kreeg Bringing up girls in Bohemia ooit van haar. Het stond al jaren ongelezen in mijn boekenkastje met 'ooit te lezen boeken'. Van de week had ik er ineens zin in. En het bleek een heel bijzonder boekje te zijn!

Het verhaal
het verhaal speelt zich af in 1992, in een buitenwijk van Praag. De ik-persoon, de jonge leraar Tsjechisch aan een middelbare school krijgt het lucratieve aanbod om de dochter van de locale miljonair (Nieuw Geld van na de wende) Kral te helpen bij haar schrijfwerk. Deze Beata is depressief nadat haar vriendje haar verlaten heeft (op sterk aandringen van haar vader, overigens, die met zijn geld de hele wereld naar zijn hand lijkt te kunnen zetten). Het is een aanbod dat de leraar niet af kan slaan, zeker ook omdat het manuscript van zijn eerste roman zojuist geaccepteerd is voor publicatie en hij zichzelf daarmee als schrijver de aangewezen persoon vindt om Beata te helpen.

De lessen verlopen in het begin waardeloos, dat wil zeggen: Beata ligt onder haar dekbed in bed en de ik-persoon praat tegen haar over schrijven, waarbij hij zijn lessen (en het boekje) lardeert met uitspraken van beroemde schrijvers van over de hele wereld. Op een dag echter, weet hij Beata uit haar tent te lokken. Dat is het begin van een snel uit de hand lopende relatie: Beata en de ik-persoon belanden samen in bed.

Halverwege de roman is daar dan ineens de ommekeer: de schrijver meldt dat hij dit verhaal in 1994 opschrijft, het jaar nadat Beata zelfmoord heeft gepleegd. En dat hij door zijn manier van schrijven ('altijd vermakelijk zijn', is zijn credo) moeite heeft om daar naartoe te schrijven. De tweede helft van het boekje vraag je je als lezer dan ook continu af: wanneer en waarom gaat het gebeuren? Heeft de ik-persoon er een handje in? Dat moet haast wel, een getrouwde man die een jong meisje troost dat van liefdesverdriet moet genezen: dat is toch het ideale recept voor nog meer ellende?

Mooi boekje, en de vorm waarin het geschreven is, is goed gekozen. Vier sterren.

Geen opmerkingen: