woensdag 9 maart 2011

Susanna Clarke - The Ladies of Grace Adieu



In deze verhalenbundel zijn acht verhalen opgenomen, vergezeld door een wetenschappelijke introductie van de hand van een hoogleraar die verbonden is aan de Universiteit van Aberdeen. Althans, dat wil Clarke ons doen geloven. Want ook de introductie is een vrucht van haar verbeelding. Leuke vondst.

De verhalen spelen zich in dezelfde omgeving af als Jonathan Strange & Mr Norrell, waar ik lyrisch over was. Jammer genoeg haalt deze verhalenbundel dat niveau niet. Een bijzonder aardig boekje hoor, daar niet van, met twee juweeltjes ('On Lyckerish Hill' en 'Mr Simonelli or the Fairy Widower'). Maar toch... Licht teleurstellend. Daarom: drie sterren.

1 opmerking:

Debora zei

Mag ik ook een tegengeluid laten horen? Ik vond het een prachtig boek, goed geschreven en elk verhaal was bijzonder origineel. Ik was zo blij dat de schrijfster toch nog een boek heeft geschreven, naast Jonathan Strange en toen ik hem dan eindelijk in handen had, werd ik zeker niet teleurgesteld. En wist je dat het plaatsje Wall (uit het verhaal van de Duke of Wellington) ook voorkomt in de film Stardust? Leuk detail.