zaterdag 23 juli 2011

Haruki Murakami - 1q84 (boek 1, 2 en 3)




Het verhaal
Aomame (dit is haar achternaam, ze wordt tijdens vrijwel het hele boek met haar achternaam aangeduid) is een huurmoordenares. En niet zomaar een: ze wordt door De Oude Dame, die een opvanghuis heeft voor mishandelde vrouwen, betaald om mannen die vrouwen mishandelen naar de andere wereld te helpen. Dat doet ze op een vrijwel niet te detecteren wijze.

Als het eerste boek begint, is het april 1984. Aomame is in een taxi op weg naar een van haar slachtoffers. De taxi komt echter vast te zitten in het drukke verkeer. Op aanraden van de taxichauffeur stapt Aomame uit, klimt over de vangrail en gaat daar met de noodtrap naar beneden. Op die wijze komt ze keurig op tijd voor haar afspraak en het slachtoffer valt, zoals gepland. In de weken die volgen, komt ze tot het inzicht dat ze sinds die gebeurtenis niet meer in haar eigen wereld leeft, maar in een parallelle wereld, die ze 1q84 noemt (uit te spreken als kuu-tien-vierentachtig).


De tweede hoofdpersoon in 1q84 is Tengo. Hij was ooit een briljante leerling en student wiskunde, maar heeft na zijn studie besloten leraar op een bijlesinstituut te worden en zijn vrije tijd te besteden aan het schrijven van zijn eerste roman. Die wil overigens niet zo vlotten. Tot hij van zijn uitgever Komatsu, voor wie hij allerlei schrijfklusjes opknapt, het manuscript van ‘Een pop van lucht’ in handen krijgt, met de vraag dat zodanig te herschrijven dat het mee kan dingen naar een prestigieuze prijs voor literaire debutanten. Het is een wonderlijk verhaal waarin kleine wezentjes, The Little People, uit het niets een pop weven waarin een soort kloon van de hoofdpersoon groeit. De schrijfster van het manuscript, de 17-jarige Fukaeri, is een vreemd en schuw meisje. Ze beweert dat alles wat ze in ‘Een pop van lucht’ heeft opgeschreven echt heeft meegemaakt in de jaren dat ze met haar ouders in een sekte woonde.

Het herschrijven lukt briljant en het boek voert al snel de bestseller lijsten aan. Zeker als de leider van de sekte sterft in de nacht dat Tengo en Fukaeri één worden en ook hij daardoor in 1q84 terecht komt.

Het bedrog dat Tengo en Fukaeri hebben gepleegd maakt hen wel gevoelig voor een chantagepoging door de griezelige prive-detective Ushikawa, die denkt dat zij iets te maken hebben met de moord op de sekteleider. Wat Ushikawa niet weet is dat De Oude Dame en Aomame daar achter zitten.

Aomame is ondertussen ondergedoken, bevreesd voor de macht van de sekte. Ze zal een aantal plastisch chirurgische ingrepen ondergaan en daarna onder een nieuwe naam een nieuw leven gaan beginnen. Totdat ze erachter komt dat ze zwanger is. En dat terwijl ze geen seks heeft gehad...


Wat al snel duidelijk wordt is dat Aomame en Tengo elkaar als kinderen hebben gekend. Door alle gebeurtenissen raken de levens van Aomame en Tengo in 1q84 opnieuw met elkaar verbonden.

Murakami levert met 1q84 weer een briljante roman af. Waarover je kunt mijmeren, je verwonderen. Natuurlijk komen er de bekende Murakami-thema’s in voor: muziek, eten, de zoektocht naar verloren gewaande jeugdliefde, oren. Maar in 1q84 geeft Murakami er een geheel nieuwe draai aan...

V

E

R

K

L

A

P

P

E

R

Het lijkt een happy end te gaan worden! Tengo en Aomame krijgen elkaar, ze lijken terug te keren naar 1984 en de baby die Aomame verwacht lijkt op de meest absurde manier toch echt van Tengo.

Waar ik me afvroeg of ze aan het eind niet in nóg een andere wereld terecht waren gekomen. Heel fijn, van die open eindjes waardoor je je als lezer nog in de wereld van het boek kunt blijven wanen.

Geen opmerkingen: