maandag 5 september 2011

Robert M. Pirsig - Zen en de kunst van het motoronderhoud



Een Golden Oldie, dit boek van Pirsig, dat al tijden in mijn kastje met ongelezen boeken stond te wachten op het perfecte moment. En kennelijk was het nu zover. Wat een boek! Ben blij dat ik het nooit eerder gelezen heb, want ik vrees dat ik er op jongere leeftijd minder van genoten zou hebben dan nu het geval was.

Het verhaal
De ik-persoon maakt samen met zijn zoon en een bevriend stel een motorreis door de States. In de lange uren dat ze over de achterweggetjes rijden houdt hij voor de lezer een hele filosofische verhandeling over zijn zoektocht naar de inhoud van het begrip 'Kwaliteit'. En de derde reis die we meemaken is de reis naar de persoon die hij vroeger was en war het verschrikkelijk mee misgelopen is.

Ik heb zelden zoveel ezelsoortjes in een boek aangebracht. Maar ze hier gaan overtypen doet mijn eigen reis in het boek onrecht. Dus geen quotes vandaag. Maar wel: 5 sterren!

1 opmerking:

Zeekraai zei

Jezus, dat boek las ik lang geleden.
Vond 't wel goed. Toen...
Heb ook 'n later boek van 'm,
ook 'n road story, maar dan op zee:
Lila, waarvan ik enkel de vaar stukken las,
de rest ging over filosofie en metafysica :-(