zondag 24 juni 2012

Harold Pinter - Betrayal



Met twee goede vriendinnen ben ik eind mei naar Sheffield geweest om daar te genieten van Betrayal, en dan met name van John Simm, die daarin de hoofdrol speelde. Van tevoren had ik me totaal niet voorbereid: ik ging om hem te zien, en om een paar dagen in goed gezelschap door te brengen. Ik had dus eigenlijk geen flauw benul van welk toneelstuk we zouden gaan zien. Harold Pinter kende ik natuurlijk wel, van de middelbare school, maar verder?

Het toneelstuk verhaalt in omgekeerde chronologie van een overspelige relatie tussen Emma en Jerry. Emma, de vrouw van de beste vriend van Jerry, Robert. Beginnend een paar jaar nadat de relatie beƫindigd is, en eindigend met de start van de affaire.

Wat een verrassing, die avond! Een prachtig toneelstuk, en natuurlijk heel goed geacteerd door John Simm. Een toneelstuk over verraad. Verraad tussen vrienden, binnen relaties, driehoeksverraad.

Heel blij was ik dan ook toen ik de geschreven tekst van het toneelstuk kocht en nog een keer het toneelstuk beleefde, terwijl ik tegelijkertijd de dubbele verraden des te beter ervoer. Prachtig.

In de eerste uitvoering van het toneelstuk, in 1978, zo staat voorin, speelde Michael Gambon, jawel, de man die later Perkamentus speelde in de Harry Potter-verfilmingen de rol van Jerry... Er staat ons dus nog heel wat moois te wachten met John Simm ;-)

Geen opmerkingen: